Denne tjenesten er stengt fra 1.oktober 2024. 

Skjemaet kan bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.oktober 2024.

Denne tjenesten er erstattet av en ny tjeneste på skatteetaten.no. Du finner den nye foenklede a-meldingen for lønnet arbeid i hjemmet på skatteetaten.no/arbeidihjemmet.

Start tjeneste

Ny forenklet a-melding for lønnet arbeid i hjemmet

Hvis du som privatperson skal rapportere lønn for arbeid i egen bolig eller fritidseiendom, skal du fra 1.oktober 2024 ta i bruk en ny tjeneste. Den nye tjenesten finner du her: Forenklet a-melding for lønnet arbeid i hjemmet - skatteetaten.no

Om denne tjenesten

Skjemaet skal bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.oktober 2024.

Skjemaet er for privatpersoner som betaler lønn til ansatte for arbeid i egen bolig eller fritidseiendom.

For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn: 

  • Privatperson begrensede rettigheter
    • Utfyller/Innsender
      • Regnskapsfører med signeringsrettighet
        • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
          • Regnskapsfører lønn
            • Ansvarlig revisor
              • Revisormedarbeider

Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene.


Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Frist

Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.

Betaling

Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.

Sammenstilling/årsoppgave

Leverer du melding for lønnet arbeid i hjemmet er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.

  • Klikk på «Velg» ved den melding du vil erstatte
  • Bekreft at du har valgt riktig melding
  • Fyll inn en komplett melding med riktig informasjon og send inn

MERK: Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver all informasjon i den meldingen du erstatter.

Har du oppgitt feil utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle meldingen.

  • Klikk på «Velg» ved den melding du vil annullere.
  • Bekreft at du har valgt riktig melding.
  • Fyll inn samme feil utbetalingsdato og 0,- for beløp.
  • Send inn. Meldingen blir da annullert.
  • Gå til skatteetaten.no/arbeidihjemmet for å levere en ny a-melding med riktige opplysninger

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, tastevalg 4 eller bruk Kontaktskjema .

Åpne kontaktskjema