Planlegg etableringen
God planlegging og fokus på markedet bidrar til at du lykkes med å utvikle din idé til en fremtidig virksomhet.
Still spørsmål og avklar underveis
Hvorfor ønsker du å satse på denne idéen og hva er det som driver deg til å satse på gründerlivet. For å få svar på dette kan en personlig avklaring av deg selv og ditt ståsted være nyttig samtidig som du jobber med å utvikle idéen din.
Det er mange viktige ting du bør avklare om idéen før du starter opp. Du må bestemme deg for hvilke markeder og kundegrupper du vil selge til, og hvordan du skal gjøre det.
Lytt til markedet
Det store spørsmålet før du starter er selvsagt om det kommer til å gå bra, og om virksomheten vil gå med overskudd. Det er ingen som kan gi et sikkert svar, men hvis du er markedsorientert og setter brukeren i sentrum kan du få en viss pekepinn ved å:
- spørre fremtidige kunder hvordan de oppfatter tilbudet ditt
- spørre leverandører hva de tror
- holde øye med etablerte aktører i bransjen
- analysere markedet
- kartlegge konkurrentene dine
- anslå hvor stort kundegrunnlaget er
Søk på virksomhetsopplysninger
Du trenger ikke bruke penger på å engasjere andre til å kartlegge markedet. Det er mye informasjon å hente ved å bruke Brønnøysundregistrenes tjeneste "Virksomhetsopplysninger" som er gratis. Her finner du oppdaterte opplysninger om registrerte virksomheter i et bestemt markedsområde og du kan selv skreddersy hvilken informasjon du vil laste ned.
Brønnøysundregistrene - virkomhetsopplysninger fra Enhetsregisteret
Visjon og forretningsidé
Bruk tid i planleggingsfasen på å formulere en visjon og forretningsidé for din oppstart for å stake ut kursen. Når produktet skal ut i markedet er det viktig at kundene ikke bare tror på produktet - men at det også fremvises ektefølt engasjement hos virksomheten, utover det å tjene penger.
Hva er en visjon?
En visjon er et drømmebilde på hva du og din virksomhet ønsker å oppnå på sikt, og er en ledestjerne for den fremtidige virksomheten.
Hva er en forretningsidé?
En idé blir en forretningsidé når den kan dekke et behov i markedet og gir et konkurransefortrinn som kan bevares over tid. Forretningsidéen beskriver hva du skal selge til hvem og hvorfor kundene skal kjøpe fra deg.
Eksempel på sammenhengen mellom visjon og forretningsidé:
IKEAs visjon er "å skape en bedre hverdag for mange mennesker".
IKEAs forretningsidé er å støtte opp om denne visjonen ved "å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter til så lave priser at så mange mennesker som mulig har råd til å kjøpe dem".
Involver andre i planleggingen
Du kan ha god nytte av å diskutere idéen din med andre. Det kan gi deg gode innspill for å komme videre med planleggingen av egen virksomhet. Et godt tips er å bygge nettverk med hjelpere som er flinke på områder du trenger hjelp. Gode hjelpere kan være noen du kjenner eller andre næringsdrivende som har erfaring fra å drive næringsvirksomhet. Det kan være kommunens næringsansvarlige, bankforbindelsen din, et regnskapskontor, en revisor eller en advokat om du trenger hjelp til å utforme avtaler.
Lag gode planer
Planlegger du å ha samarbeidspartnere og søke finansiering hos bank eller tilsvarende, er de opptatt av at du kan vise til realistiske planer og budsjetter for å inngå et samarbeid med deg.
All relevant informasjon om hvordan du vil realisere forretningsidéen din oppsummerer du i en forretningsmodell. Neste steg i planleggingsfasen vil være å lage gode oppstartsbudsjetter og eventuelt utarbeide en forretningsplan.