Unngå fallgruvene

God planlegging og forberedelser øker sjansene for å lykkes med å starte din egen virksomhet. Med disse tipsene vil du kunne unngå vanlige fallgruver under oppstarten og i den første tiden etter at du er kommet i gang.


Gjør en realistisk vurdering av hva etableringen vil kreve

Før du starter bør du vurdere om du har utholdenheten og de personlige egenskapene som kreves. Hvor stor er din arbeidskapasitet og hvordan er dine evner som bedriftsleder? Å starte en virksomhet kan kreve mye av deg - og dine nærmeste. De fleste klarer dette i en periode, men tenk over om du er villig til å ofre ferie, fritid og tid med familien for å realisere drømmen din. Forsøk å anslå hvor mange timer du vil trenge for å komme i drift, og forbered dine nærmeste på dette.

Ikke overvurder markedet

Mange etablerere antar at markedet er større enn det egentlig er.  Undersøk markedet grundig før du starter for fullt. Spør potensielle kunder om problemet din idé skal løse faktisk oppleves som et problem. Innhent relevant markedsinformasjon og juster planene etter innspill fra kundene før du tar viktige beslutninger.

Innovasjon Norge - hvordan lykkes med din idé?

Lag et realistisk budsjett

En vanlig fallgruve å ikke lage realistiske budsjetter for oppstartsfasen. Ofte overvurderes inntektene, mens kostnadene undervurderes. Dette kan føre til  problemer med å betale dine forpliktelser. Sørg for å inkludere alle kostnader når du lager budsjetter for oppstartsfasen og minst det første driftsåret.

Velg passende organisasjonsform

Velg en organisasjonsform som passer til risikoen du påtar deg og omfanget av det du skal begynne med. Eksempelvis kan det være fornuftig å starte et aksjeselskap i stedet for et enkeltpersonforetak hvis du tar en stor økonomisk risiko.

Finn gode samarbeidspartnerne

Let etter samarbeidspartnere som er gode på andre områder enn deg selv. De kan bidra til at du lykkes med oppstarten. 

Sjekk alle formaliteter

Sett deg inn i  kravene som stilles for din virksomhet, og hva som må rapporteres og til hvem. Du kan få problemer hvis du ikke overholder fristene for å rapportere til ulike offentlige etater. For eksempel får du gebyr dersom rapportering og innsending kommer for sent inn. Husk at virksomheten vil ha rapporteringsplikter til offentlige myndigheter selv om den ikke har aktivitet.

Sørg for god økonomistyring

Fakturér kunden så snart oppdraget er utført eller salget er gjennomført. Det er viktig å få pengene inn raskt for å opprettholde god likviditet, og din evne til å betale dine forpliktelser  i tide. Hvis oppdraget er stort, kan du avtale delfakturering underveis. Lag skriftlige oppdragsavtaler med kundene der du får med når det skal faktureres og hva som skal skje om det oppstår endringer i oppdraget. Et endringsbilag er en avtale mellom to parter som gjør endringer i en eksisterende kontrakt.

Skaff hjelp

Hvis du ønsker å føre regnskapet selv må du sette deg inn i de nødvendige kravene.  Har du ikke tid eller kompetanse til å føre regnskapet selv, bør du skaffe deg hjelp til dette. Da frigjør du tid til det du kan best, og som gir penger i kassen. Feil i beregning av skatt og merverdiavgift kan bli kostbart, og du må ha hjelp til å rette opp i dette etterpå.

Ha gode avtaler

Driver du sammen med andre er det viktig å unngå uenighet om drift og veivalg. Før oppstart bør du derfor utarbeide en avtale med dine samarbeidspartnere som tar høyde for både "gode og onde dager". Eksempler på slike avtaler er aksjonæravtale for aksjeselskap og kompanjongavtale for ansvarlige selskap.

Skaff deg nok kapital til oppstart

Det tar ofte lengre tid en forventet å komme ordentlig i gang. Da tar det også lengre tid før inntektene kommer på konto. Samtidig må du ha penger til å betale forpliktelsene dine ved forfall. Sørg derfor for å ha nok kapital til å finansiere oppstarten.

Trenger du hjelp?

Ring oss og få gratis veiledning:

Telefonnummer til Altinn kundestøtte 800 33 840
Åpne kontaktskjema